free porn kartal escort whatsapp toplu mesaj
جمعه , ۳۰ شهریور ۱۳۹۷

راهنمای اخذ لایسنس APEGS

در این صفحه میتوانید راهنمای اختصاصی eCanada برای اخذ تاییدیه از APEGS برای رشته های مهندسی استان ساسکاچوان که جز ناک های رگیولیتد هستند را مطالعه کنید.

اتحادیه مهندسان و زمین شناسان حرفه ای ساسکچوان

Association of Professional Engineers and Geoscientists of Saskatchewan – APEGS

رشته های مهندسی و علوم زمین شناسی در ساسکچوان از جمله زمینه های کاری نظام مند هستند. اگر قصد مهاجرت با ساسکچوان و کار کردن در یکی از این زمینه ها را دارید باید مجوز member-in-training را کسب کنید تا بتوانید برای SINP ثبت نام کنید.

ابتدا باید اپلیکیشن فرم Engineer-in-training و یا Geoscientist-in-training را به همراه بقیه مدارک ضروری ارسال کنید. برای انجام این پروسه و کسب عضویت شرط حضور در کانادا وجود ندارد و شما می توانید از (ایران) نیز آن را انجام دهید. در واقع متقاضیان خارج از کانادا پروسه کاملاً مشابهی با افرادی دارند که از داخل کانادا اقدام می کنند و پرونده ها به ترتیب تاریخ دریافت مورد رسیدگی قرار می گیرند.

بعد از ثبت درخواست APEGS به شما اطلاع می دهد که آیا Academic Review لازم است انجام شود یا خیر. در بیشتر موارد این بررسی آکادمیک الزامی است و از زمان دریافت مدارک کامل تا یکسال طول می کشد تا نتیجه آن مشخص شود. اگر نتیجه این بررسی منفی باشد در این زمان شرایط لازم برای دریافت مجوز را ندارید.

نتایج احتمالی بررسی آکادمیک را در بخش های بعد بررسی خواهیم نمود.

انواع عضویت در APEGS

در صورتیکه شخص دارای مجوز حرفه ای (P.Eng.، P.Geo. و یا مجوزهای مهندسی و علوم زمین شناسی) از یکی از استان ها یا قلمروهای کانادا نباشد می بایست ابتدا برای Member-in-training اقدام کند، صرفنظر از میزان تجربه ای که دارد، تا پس از طی مراحل به مدرک حرفه ای مهندسی دست بیابد.

  1. Member-in-Training (مناسب برای افرادی که می خواهند در برنامه مهاجرتی SINP شرکت کنند)
  2. عضو حرفه ای
  3. دارنده مجوز مهندسی / علوم زمین شناسی
  4. دارنده مجوز موقت

پروسه ثبت نام Member-in-Training

الزامات عضویت در سطح Member-in-Training (مناسب برای اقدام در برنامه مهاجرتی استان ساسکچوان)

در این سطح تحصیلات آکادمیک شما مورد ارزیابی قرار می گیرد تا مشخص شود نیازمندی های کسب مجوز را دارید. طبق زیر بخش ۲۰(۱)(d)(i) از The Engineering and Geoscience Professions Act، نیازمندی آکادمیک مدرک دانشکاهی کسب شده از برنامه ای شناخته شده توسط شورای مهندسی می باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام

  • فرم درخواست APEGS Member-in-Training
  • ارزیابی مدارک تحصیلی توسط WES به صورت ICAP (در بعضی موارد استثناء نیازی به این مورد نمی باشد) – دقت کنید که برای ساخت پروفایل APEGS و ثبت نام اولیه نیازی به این ارزیابی نیست.
  • مدرک شناسایی
  • رزومه
نکته مهم: پس از ساخت پروفایل آنلاین APEGS Member-in-Training و انجام پرداخت و سابمیت آن، ایمیل رسید ثبت نام دریافت می کنید که برای انجام سابمیت اپلیکیشن مهاجرتی برنامه استانی ساسکچوان کافیست. در واقع بعد از سابمیت کردن پروفایل APEGS و دریافت رسید، بایستی منتظر باز شدن سایت ساسکچوان و اعلام ظرفیت باشید تا بتوانید در این برنامه شرکت کنید. پس از آن اپلیکیشن مهاجرتی شما On-Hold خواهد ماند تا پروسه APEGS تکمیل شود.

نکته مهم: به طور خلاصه حتی می توانید بدون ارزیابی مدرک تحصیلی و رزومه و مدرک شناسایی، پروفایل APEGS را بسازید و ثبت نام اولیه خود را انجام دهید تا با این ثبت نام اولیه بتوانید برای برنامه ساسکاچوان سابمیت انجام دهید.

مدارک دیگری نیز ممکن است نیاز باشد که در صورت نیاز بعد از دریافت پرونده شما توسط APEGS به شما اعلام خواهد شد (تمامی اپلیکیشن های متقاضیانی که خارج از کانادا فارغ التحصیل شده اند باید این مراحل را انجام بدهند):

  • فرم ارزیابی مدارک تحصیلی
  • ارزیابی شخصی
  • شرح واحدهای درسی

موارد استثناء که نیازی به ارزیابی WES ICAP نیست:

  • اگر دارای سوابق NCEES در ایالات متحده می باشید.
  • اگر عضو Mutual Recognition Agreement هستید (استرالیا، هنگ کنگ، ایرلند، مکزیک و تگزاس)
  • اگر دوره کارشناسی ارشد یا دکتری از یک دانشگاه کانادایی را به اتمام رسانده اید و آن دانشگاه مدارک تحصیلی کارشناسی شما را مستقیماً از دانشگاه صادر کننده دریافت کرده باشد.
  • از مرکزی فارغ التحصیل شده اید که WES ارزیابی مدارک آن را انجام نمی دهد.

 

مراحل ثبت نام

ثبت نام دارای چهار مرحله است

ارسال اپلیکیشن آنلاین درخواست عضویت Member-in-Training

ارسال آنلاین فرم درخواست ارزیابی مدارک تحصیلی به WES

ارسال مدارک تحصیل کانادایی، ارسال پستی گواه مدرک شناسایی و ارسال آنلاین رزومه به APEGS

ارزیابی تحصیلی

در ادامه هر کدام از این مراحل را توضیح خواهیم داد.

ارسال اپلیکیشن آنلاین درخواست عضویت Member-in-Training

برای این پروسه باید آنلاین اقدام کنید و هزینه ی پرونده با Credit Card پرداخت شود مگر اینکه شرکت محل کار شما بخواهد هزینه را به صورت چک پرداخت کند. نوع پرونده در فرم آنلاین باید Engineer-in-Training – Intl Grad انتخاب شود. برای شروع می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

https://www.apegsservices.ca/applications/default.aspx

تنها در حالتی که شرکت محل کار هزینه را به صورت چک پرداخت کند باید از فرم کاغذی استفاده کرد. از این لینک برای فرم کاغذی استفاده کنید:

http://www.apegs.ca/ApplicationForm

مراحل انجام این کار را بصورت تصویری و قدم به قدم دنبال کنید:

مرحله اول: لینک بالا را باز نموده و از قسمت Start a New Application گزینه Become a Member را انتخاب کنید.

ایمیلی را دریافت خواهید نمود که یوزرنیم و پسورد موقت برای ورود شما به این سامانه آنلاین را در اختیارتان قرار می دهد.

این اطلاعات کاربری زمانی مفید است که بخواهید بخشی از اطلاعات پروفایل را وارد نموده و در زمانی دیگر آن را تکمیل کنید. اعتبار این اطلاعات کاربری ۶۰ روز می باشد و اگر در این زمان اپلیکیشن را نهایی و سابمیت نکنید بایستی از ابتدا یک پروفایل جدید بسازید. همچنین، زمانیکه سابمیت را انجام بدهید دیگر این اطلاعات کاربری موقت اعتبار نخواهد داشت.

مرحله دوم: به سوال پرسیده شده پاسخ مثبت بدهید و وارد مرحله بعد شوید.

مرحله سوم: اطلاعات فردی، آدرس و اطلاعات تماس خود را وارد کنید.

مرحله چهارم: از این مرحله وارد APEGS Application for Registration می شوید. بر روی Click here to choose an application type کلیک کنید.

مرحله پنجم: نوع اپلیکیشن خود را Engineer-in-Training – Intl grad انتخاب کنید.

مرحله ششم: در قسمت Start اطلاعات شما نمایش داده می شود. بر روی Next کلیک کنید.

مرحله هفتم: در قسمت Academic Qualifications اطلاعات مدرک یا مدارک تحصیلی خود را وارد کنید.

مرحله هشتم: در این مرحله و در قسمت Employment از شما پرسیده می شود که آیا مدیر مستقیم شما P.Eng. و یا P. Geo Scientist است یا خیر. اگر سابقه کاری درکانادا نداشته اید به احتمال قوی پاسخ شما به این سوال باید No باشد.

مرحله نهم: در قسمت Language اطلاعات مربوط به مدرک زبانی خود را وارد نمائید.

مرحله دهم: در قسمت سوابق عضویت های حرفه ای از شما پرسیده می شود که آیا قبلاً عضو APEGS بوده اید و یا برای سازمان هایی که اسم برده شده اند ثبت نام کرده اید؟

مرحله یازدهم: در قسمت مجوز و مهر از شما نام دلخواه خود برای مهر و نوع آن پرسیده می شود.

مرحله دوازدهم: در قسمت اظهارها از شما خواسته می شود تصدیق کنید که ۴ مورد قید شده را بررسی نموده و با آنها موافق هستید.

مرحله سیزدهم: در قسمت اطلاعات شخصی و آماری زبان، تاریخ تولد و جنسیت خود را وارد کنید.

مرحله چهاردهم: در قسمت خلاصه پرونده هزینه ۲۰۰ دلاری و ۱۰ دلار مالیات که مجموعاً ۲۱۰ دلار کانادا است نمایش داده می شود.

مرحله پانزدهم: در قسمت پرداخت بایستی نوع پرداخت را از میان ۳ نوع کارت اعتباری VISA، Master Card و American Express انتخاب کنید.

 

پس از پرداخت اپلیکیشن شما سابمیت می شود و ایمیل تائیدیه دریافت خواهید کرد که حاوی فایل های PDF رسید پرداخت و جزئیات اپلیکیشن شما هستند. ضمناً در ایمیل جزئیات اپلیکیشن یوزرنیم دائمی که در واقع شماره پرونده شما هست نیز ارائه می شود.

پس از دریافت این ایمیل ها می توانید از لینک زیر برای وارد شدن به پروفایل خود و چک کردن وضعیت آن استفاده کنید:

https://www.apegsservices.ca/apegs_Web/forms/cst/APEGS/login.aspx

نکته مهم: پس از ساخت پروفایل آنلاین APEGS Member-in-Training و انجام پرداخت و سابمیت آن، ایمیل رسید ثبت نام دریافت می کنید که برای انجام سابمیت اپلیکیشن مهاجرتی برنامه استانی ساسکچوان کافیست. در واقع بعد از سابمیت کردن پروفایل APEGS و دریافت رسید، بایستی منتظر باز شدن سایت ساسکچوان و اعلام ظرفیت باشید تا بتوانید در این برنامه شرکت کنید. پس از آن اپلیکیشن مهاجرتی شما On-Hold خواهد ماند تا پروسه APEGS تکمیل شود.

نکته مهم: اولین دفعه ای که این لینک را باز می کنید بایستی با کلیک بر روی New Password / Forgot Password یک رمز عبور جدید برای خودتان بسازید. ضمناً User ID شما همان کد یا شماره پرونده ای است که در ایمیل برایتان ارسال شده است.

 

 

ارسال آنلاین فرم درخواست ارزیابی مدارک تحصیلی به WES

متقاضیانی که پیش از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ اقدام نموده اند:

تمام افرادی که مدرک تحصیلی خود را خارج از کانادا گرفته اند باید گزارش ارزیابی از WES بصورت Document by Document ICAP ارائه دهند.

در مورد این نوع ارزیابی در همین راهنمای جامع توضیحات ارائه می گردد. بعد از انجام این مرحله، نیازی نیست که یک نسخه از ارزیابی خود را برای این موسسه بفرستید زیرا این موسسه به مدارک شما در سایت WES خواهد داشت. اگر برای مهاجرت مدارک خود را به WES فرستاده اید، بایستی ارزیابی خود را به حالت Document by Document تغییر دهید.این قسمت از طریق حساب خود در سایت WES انجام پذیر است. ضمناً APEGS گزارش ارزیابی از سازمانی غیر از WES را نمی پذیرد مگر اینکه قبل از ۱ آپریل ۲۰۱۵ ثبت نام کرده باشید.

نکته مهم: در سایت سازمان APEGS در قسمت زیر:

www.apegs.ca/Portal/Pages/International-Engineering-Graduates

لینکی تحت عنوان Instructions for Submitting WES Application قرار داده شده است که فایل PDF راهنمایی در آن قرار داده شده است. این راهنما بر اساس ساختار قدیمی سایت WES تهیه شده است و شاید دنبال کردن آن مشکل باشد. در این فایل راهنمای قدم به قدم جامع بر اساس ساختار جدید سایت WES قرار داده شده است.

گزارش ارزیابی از WES نمی تواند جایگزین ارزیابی آکادمیک APEGS شود. دلیل اصلی ارائه ارزیابی WES تائید و اثبات اصالت مدارک تحصیلی است. سازمان WES تنها سطح کلی توانمندی های آکادمیک شما را در مقایسه با سطوح تحصیلات کانادایی می سنجد.  سازمان APEGS می بایست محتوای مهندسی برنامه آکادمیکی که شرکت کرده اید را در مقایسه با استانداردهای Canadian Engineering Qualifications Board (CEQB) ارزیابی می کند.

متقاضیانی که پس از ۱ ژانویه ۲۰۱۸ اقدام می نمایند:

از ابتدای سال ۲۰۱۸ به جای گزارش WES ICAP Document-by-Document بایستی گزارش WES ICAP Course-by-Course ارائه شود.

 

ارسال مدرک شناسایی، رزومه و مدارک تحصیلی کانادایی به APEGS

مرحله اول: مدرک تحصیلی کانادایی

اگر  مدرک تحصیلی کانادایی دارید بایستی دانشگاه یک نسخه از آن را برای APEGS ارسال کند.

مرحله دوم: مدرک شناسایی

نکته مهم: پس از سابمیت اپلیکیشن آنلاین APEGS در مدت زمان کوتاهی مراحل لازم برای تکمیل پروسه ایمیل می شود. در این ایمیل فرم و دستورالعمل های لازم برای مدرک شناسایی نیز attach می شود. همچنین می توانید فرم و دستورالعمل رسمی آن را از لینک های زیر دریافت کنید:

http://www.apegs.ca/ID-Form

http://www.apegs.ca/ID-Policy

برای مدرک شناسایی ۲ مورد لازم است:

۱. کپی مدرک شناسایی عکس دار دولتی که توسط یک Professional Engineer / Professional Geoscientist یا Notary Public (دفتر اسناد رسمی) با مهر و امضاء تایید شود به همراه ترجمه رسمی این مدرک. برای این منظور می توانید از پاسپورت خود استفاده کنید که نیازی به ترجمه نیز ندارد.

در فرم ارسالی یک نمونه تکمیل شده نیز قرار داده شده است که حتماً به آن توجه کنید. در مورد مدرکی که باید کپی آن ارسال شود این توضیح ارائه شده است که دفتر اسناد رسمی بایستی این جمله را زیر فتوکپی (ترجیحاً رنگی) مدرک بنویسد و آن را مهر بزند:

I do hereby certify that I have met the holder of this document in person, that this is a true copy of the original document and is a true likeness of him/her

طبیعتاً اگر دفتر اسناد رسمی مفهوم این جمله را به فارسی بنویسد سند باید توسط دارالترجمه به انگلیسی ترجمه رسمی شود. جمله فارسی می تواند به صورت زیر باشد:

بدینوسیله گواهی می شود دارنده این مدرک را حضوراً ملاقات نموده ام، این مدرک یه کپی برابر اصل از مدرک اصلی است و یک تصویر واقعی از اوست

توجه: اگر جمله به فارسی نوشته شده باشد به دارالترجمه بگویید دقیقا معادل انگلیسی که در بالا گفته ایم را ترجمه کند.

 

۲. فرم مدرک شناسایی امضا شده توسط همان شخص

http://www.apegs.ca/Portal/Sites-Management/FileDownload/DataDownload/34156/Proof%20of%20ID%20fillable%20form%20%20Nov%206%202017/pdf/1/1033

متن زیر بایستی زیر کپی مدرک خودتوسط دفتر اسناد رسمی یا مهندس حرفه ای نوشته شود و اصل مدرک توسط همان شخص امضا و مهر شود.

I hereby certify that I have met the holder of this document in person, that this is a true copy of the original document and is a true likeness of him/her

نکته:

  • اگر مهندس حرفه ای (دارای مجوز از کانادا) نامه را تایید میکند، باید از مهر که مربوط به مهندس حرفه ای است استفاده کند.
  • اسم شخص امضا کننده حتما در فرم نوشته شود.
  • اگر مدرک شناسایی بیش از یک صفحه باشد، باید در تمام صفحات متن نوشته و مهر و امضا شود.
  • تمام تاییدیه ها باید با تاریخ باشد.
  • مهر کپی برابر اصل به انگلیسی باشد.
  • اگر فرقی بین ترجمه و اصل مدرک است بایستی توسط مهندس حرفه ای مشخص و مقابل آن نیز امضا و مهر شود.

مدارک مورد تایید:

  • پاسپورت
  • شناسنامه عکس دار
  • گواهینامه کانادایی
  • کارت اقامت دائم کانادا
  • مدرک Indian Status کانادایی
  • مدرک شهروندی کانادا صادر شده قبل از فوریه ۲۰۱۲ (کارت های شهروندی بعد از این تاریخ عکس ندارند)
  • مدرک هویت صادر شده توسط و یا از طرف دولت کانادا برای اشخاصی که مقیم دائم هستند ولی هنوز شهروند نشده اند، بدون ایالت هستند، و یا نمی توانند پاسپورت ملی بگیرند

نکته:

اگر اسم در مدرک تحصیلی شما با اسم شما روی بقیه مدارک متفاوت است بایستی باید مدرک رسمی مربوط به این تغییر ارائه شود.

ارسال مدارک:

مدارک را بایستی در یک بسته با پست به آدرس زیر بفرستید:

۳۰۰ ۴۵۸۱ Parliament Avenue Regina SK S4W 0G3

مرحله سوم: رزومه

رزومه بایستی شامل تمام سمت های کاری شما به همراه تاریخ (ماه و سال)، شرکت های محل کار و توضیح مختصر از وظایف کاری. رزومه فرمت مشخصی ندارد. رزومه شما برای ارزیابی سابقه کارو دوران تحصیل شما استفاده خواهد شد. رزومه خود را بعد از تکمیل و سابمیت اپلیکیشن آنلاین APEGS، به این ایمیل ارسال کنید و شماره فایل و اسم کامل خود را در ایمیل بنویسید.

apegs@apegs.ca

ارزیابی آکادمیک توسط APEGS (برای تمام فارغ التحصیلان خارج از کانادا الزامی است)

ارزیابی تحصیلی اکنون برای همه فارق التحصیلان خارج از کشور کانادا لازم است. مدارک شما بعد از ارسال پرونده بررسی می شود و در صورت نیاز به شما اطلاع داده می شود که نیاز به ارزیابی تحصیلی دارید. سپس فرم مربوطه برای شما ارسال میشود و به شما می گویند که نیاز به توضیح واحدهای درسی دارید یا خیر. کلیه اطلاعات از طریق ایمیل شما در فرم درخواست به شما گفته میشود. در مکاتبات خود باید شماره پرونده واسم را ذکر کنید.

در این قسمت می توانید لیست کلیه دروس رشته های مهندسی در کانادا را بیابید.

http://www.apegs.ca/Portal/Pages/self‐assessment‐engineering

جزئیات ارزیابی آکادمیک توسط APEGS

بایستی ۲۱۰$ کانادا برای این منظور پرداخت کنید. این مبلغ اضافه بر ۲۱۰$ اولیه پرداخت شده هنگام سابمیت اپلیکیشن است.

فرم ها و مدارک لازم و نحوه پرداخت برای متقاضی از طریق ایمیل ارسال می شود.

مراحل مختلف بررسی آکادمیک در فلو چارت صفحه بعد مشخص شده است.

نکته مهم: در این چارت مسیر سبز رنگ در واقع مربوط به متقاضیان ایرانی است که از ایران قصد اقدام دارند. حالت های مختلف و مسیر چارت در ادامه توضیح داده می شود ولی بطور خلاصه در دو صورت نتیجه مطلوب برای ادامه پرونده سازمان مهاجرت ساسکچوان برآورده می شود. یا مدارک تائید شوند و تائیدیه EIT دریافت شود و یا اختلاف هایی تشخیص داده شود و امتحان هایی برای رفع آنها تعیین شود:

Confirmatory Exams Assigned

Application Approved

برای اینکه تصویر زیر را بزرگ تر ببینید بر روی آن کلیک کنید.

مدارک لازم جهت ارزیابی آکادمیک توسط APEGS

  • فرم ارزیابی آکادمیک (ارسال توسط ایمیل) و هزینه مربوطه (پرداخت آنلاین)
  • فرم Self-Assessment (ارسال توسط ایمیل)
  • شرح واحدهای پاس شده Course Descriptions رسمی (ارسال توسط ایمیل)

 

اول: فرم ارزیابی آکادمیک

این فرم در صفحه زیر از سایت موجود است:

www.apegs.ca/Portal/Pages/International-Engineering-Graduates

همچنین می توانید فرم را از لینک زیر دریافت کنید:

http://www.apegs.ca/Academic-Assessment-Application

این فرم می بایست تکمیل، پرینت و امضاء شود و در نهایت از طریق ایمیل ارسال شود.

توجه مهم: آدرس ایمیلی که باید فرم تکمیل شده به آن ارسال شود از طریق دستورالعملی که قبلاً برایتان فرستاده شده است تعیین می شود. برای هر رشته فرد خاصی در APEGS مسئول بررسی می باشد.

پس از ارسال فرم، فاکتور ۲۱۰ دلاری جدید برای شما صدر می شود و از طریق پروفایل خود و بصورت آنلاین از طریق کردیت کارت می توانید پرداخت جدید را انجام بدهید.

دوم: فرم Self-Assessment

این فرم بایستی با حفظ فرمت اولیه تکمیل شود. برای هر رشته فرم خاصی تهیه شده است. فرم مربوط به رشته خود را بایستی از طریق ایمیل دریافت کرده باشید. این فرم در واقع بررسی و مطابقت واحدهای دانشگاهی پاس شده با سیلابس معادل در دانشگاه های کانادایی می باشد. برای تکمیل فرم به نکات زیر توجه نمائید:

  • هر یک از قسمت های فرم مربوط به یکی از موضوعات اجباری یا اختیاری می باشد. هر قسمت بیان کننده حداقل تعداد موضوعات مورد نیاز است. اگر بیش از این موضوعات را گذرانده اید، آن ها را نام ببرید.
  • اگر مدرک شما در رشته ای است که به طور مناسبی در فرم ارسالی برای شما آورده نشده است، فرم مربوط به رشته خود را از کمیته بررسی آکادمیک درخواست کنید. اگر رشته شما ترکیبی از دو یا چند رشته بوده است، فرم های مربوطه را درخواست کنید.
  • نسخه دیجیتال (ترجیحاً فایل word) از فرم تکمیل شده را به آدرس ایمیل زیر ارسال نمائید:

AcademicReview@apegs.ca

  • تمام دروس ذکر شده در فرم باید در ریزنمرات و سیلابس دوره ای که گذرانده اید (اگر لازم است ارسال شود) قید شده باشد.
  • فقط سیلابس مرتبط ریاضی/علوم یا مهندسی که گذرانده اید را ارائه کنید و عنوان آن را کاملاً مشخص کنید (اگر لازم است ارسال شود).
  • در مورد سیستم نمره دهی برنامه ای که در آن شرکت کرده اید توضیح بدهید.
  • برای هر یک از عناوین موضوعی اصلی موجود در جدول، تمام دروسی را که پاس کرده اید که همه یا بخش هایی از موضوعات لیست شده را پوشش داده اند بنویسید.
  • مواد درسی را با کدهای رنگی متمایز کنید تا مشخص شود هر بخشی در کدام درس پاس شده است.
  • تعداد ساعت های گذرانده شده برای هر درس بایستی در مدارک رسمی ارائه شده تان قید شده باشد. (معمولاً این موضوع یا در ریزنمرات آورده می شود و یا در سیلابس درسی رسمی)
  • اگر دروس پاس شده تان را به خوبی به دروس مورد نیاز مرتبط نکنید ممکن است نتیجه نقص واحد باشد.
  • اگر مواردی در سیلابس مورد نیاز وجود دارد که آنها را در واحدهای درسی دانشگاهی نیاموخته اید ولی در آن زمینه سابقه کار دارید بایستی توضیح مکتوب ارائه دهید که به روشنی مشخص کند چطور سابقه کاری تان می تواند موضوع لازم در سیلابس را پوشش دهد.

چک لیست نهایی

برای اینکه مطمئن شوید فرم Self-Assessment را بطور کامل و صحیح تکمیل کرده اید از چک لیست زیر استفاده کنید:

  • موضوعات و دروسی که پاس کرده ام را با کدهای رنگی مشخص نموده ام
  • چک کرده ام و مطمئنم سیلابس برنامه (اگر لازم است ارسال شود) با نام دروس و شماره های موجود در ریزنمراتم مطابقت دارند
  • در مورد سیستم نمره دهی دانشگاه یا مرکزی که در آن درس خوانده ام توضیح داده ام
  • از تمامی کلاس ها و دروس پاس شده ای که مرتبط با سیلابس مورد نیاز هستند استفاده نموده ام
  • فایل نهایی را با فرمت Microsoft Word آماده کرده ام

 

سوم: شرح واحدهای پاس شده Course Descriptions

سرفصل دروس رشته های مختلف مهندسی مورد تائید The Canadian Engineering Qualifications Board (CEQB) را می توانید در این لیست چک کنید:

http://www.apegs.ca/Portal/Pages/self-assessment-engineering

در مورد کورس دسکریپشن به این نکات توجه کنید:

  • باید رسمی و منتشر شده یا تائید شده توسط دانشگاه تان باشد.
  • تاریخ انتشار آن تا حد ممکن به زمان تحصیل شما نزدیک باشد.
  • اگر شرح دروس آنلاین هستند بایستی لینک مربوطه به همراه PDF سرفصل ها ارائه شود.
  • اگر نسخه کاغذی است هم می توانید آن را پست کنید و هم ایمیل (احتمالاً اسکن و ایمیل راحت تر است!)
  • اگر نسخه کاغذی را اسکن می کنید حتماً رو و پشت جلد را نیز اسکن نمائید.
  • اگر مدرکتان را بیش از ۱۰ سال پیش گرفته اید نیازی به ارسال نمی باشد.

پس از ارسال موارد ذکر شده، کمیته ارزیابی آکادمیک پرونده را بررسی می کند و نتیجه به شما اعلام خواهد شد. این بررسی ممکن است تا ۱۲ ماه بطول بیانجامد.

 

نتایج احتمالی بررسی آکادمیک

نتیجه اول: نقص مدارک

در صورت ناقص بودن مدارک شما در مقایسه با سیلابس استاندارد مدارک کانادایی CEQB، مکلف می شوید که این نواقص را رفع کنید. ممکن است تا ۶ نقص به شما داده شود و بیش از آن پرونده رد خواهد شد و به شما گفته میشود که چگونه می توانید در آینده دوباره اقدام کنید.

به ۲ روش میتوان نواقص را رفع کرد:

۱. در صورتی که احساس میکنید شما نواقص را در دوران تحصیل پاس کرده اید، فقط با ارئه مدارک بیشتر و ۱ بار میتوانید با ارسال ایمیل به academicreview@apegs.ca با موضوع درخواست بررسی مجدد اقدام کنید. نتیجه این بررسی مجدد نهایی است و جای اعتراضی ندارد. برای این منظور می توانید ایمیلی با سابجکت re-assessment request به ایمیل ذکر شده ارسال کنید تا فرم مربوطه برایتان فرستاده شود.

۲. پاس کردن دروس (نواقص) در برنامه های مورد تائید

بعد از تکمیل این مرحله به شما امتحان های تاییدیه (Confirmatory Exams) داده میشود.

نتیجه دوم: امتحان های تاییدیه

اگر APEGS تشخیص دهد که مدرک تحصیلی شما دارای شرایط لازم است، برای تائید امتحان هایی تحت عنوان Confirmatory Exams ارائه می شود. بسته به نظر کمیته بررسی مدارک آکادمیک، ممکن است ۳ امتحان تعیین شود. این امتحان ها فنی هستند و تائید می کنند که آموزش آکادمیک خارجی متقاضی قابل مقایسه با برنامه دانشگاهی کارشناسی کانادایی است.

نتیجه سوم: معافیت از امتحان

در یکی از شرایط زیر ممکن است از امتحان ها معاف شوید:

 

۱. مدرک فوق لیسانس یا دکترا در رشته های مهندسی داشته باشید.

۲. بیش از ۵ سال سابقه کار قابل قبول داشته باشید. اگر کمیته بررسی تشخیص دهد که این یک گزینه برای شما است به شما ایمیل خواهند زد و شما سابقه کار خود را طبق راهنمای مربوطه ارائه می دهید.

لینک راهنمای مربوطه :

http://www.apegs.ca/Portal/Pages/work-experience-reporting-engineering

کمیته ارزیابی مدارک را در ۳ دوره بررسی می کند که ۲ هفته قبل از هر دوره شما میتوانید مدارک خود را ارسال کنید. این دوره ها را میتوانید در لینک زیر پیدا کنید:

http://www.apegs.ca/Portal/Pages/work-experience-reporting

 ۳. کمیته تشخیص دهد که پاس کردن امتحانات نواقص شما کافی است.

نتیجه چهارم: قبول شدن درخواست

بعد از معاف یا پاس شدن امتحان های تاییدیه، از طرف APEGS به شما ایمیل زده خواهد شد که شما Engineer in Training هستید که به همراه فرم هزینه سالیانه خواهد بود. مهر تاییدیه شما بعد از ۱ هفته و مدرک تائیدیه شما بعد از امضا شدن (۶ هفته) برای شما ارسال می شود.

چند نکته:

  • اگر مدرک تحصیلی شما (لیسانس) در مهندسی نیست و این تنها مدرک شماست، نمیتوانید برای مجوز از APEGS اقدام کنید.
  • اگر مدرک تحصیلی شما (لیسانس) در مهندسی نیست ولی فوق لیسانس در رشته های مهندسی دارید، میتوانید اقدام کنید و همان مراحل بالا را سپری کنید.
  • هزینه سالیانه Member in Training معادل ۸۵ دلار کانادا به علاوه مالیات است و نمی توانید از پرداخت معاف شوید.
  • اگر سوالی در ارتباط با پروسه دارید، می توانید به ادرس زیر ایمیل بزنید:

academicreview@apegs.ca

  • زمان بررسی پرونده حدود ۱ سال می باشد
  • هزینه بررسی ۲۰۰ دلار به علاوه مالیات و هزینه ارزیابی تحصیلی ۲۰۰ دلار به علاوه مالیات است.
  • شما بعد از ساخت پروفایل آنلاین، ۶۰ روز برای پرداخت هزینه زمان دارید.
  • توضیحات واحدهای درسی باید به صورت رسمی باشد. بدین معنی که:
    • در وبسایت دانشگاه باشد
    • در کتابچه دانشگاه باشد
    • توسط خود دانشگاه چاپ شده باشد

اگر موارد بالا ممکن نیست، خودتان می توانید تهیه کنید و به امضاء یکی از اساتید مربوطه برسانید.

  • شما میتوانید همزمان با تشکیل پرونده مهاجرت، درخواست خود را برای ثبت نام در این سازمان ها ارائه دهید.

 

الزامات عضویت در سطح حرفه ای

برای اینکه عضو حرفه ای (P.Eng. / P.Geo.) یا دارنده مجوز مهندسی / علوم مهندسی باید ۵ مورد را دارا باشید. برای عضو حرفه ای شدن ۲ مرحله وجود دارد. ابتدا باید Member-in-Training شوید. برای اینکه Member-in-Training شوید باید الزامات تحصیلی را داشته باشید. ۴ مورد دیگر نیز باید برآورده شوند تا عضو حرفه ای شناخته شوید. این ۵ مورد عبارتند از:

  • نیازمندی های تحصیلی
  • سابقه کار
  • تسلط زبانی
  • آزمون عملکرد حرفه ای
  • شخصیت خوب

 

پروسه مهندس حرفه ای (Professional Engineer / Professional Geoscientist)

بعد از پاس کردن امتحانات وکسب مدرک Engineer in Training با طی کردن مراحل زیر میتوانید مدرک مهندس حرفه ای خود را کسب کنید:

۱. ارائه ۴ سال سابقه کار که توسط کمیته بررسی تایید شده باشد.

در لینک زیر فرم این قسمت گذاشته شده که طبق دستورالعمل آن را بر اساس تجربه کاری خود تکمیل میکنید.

http://www.apegs.ca/Portal/Pages/work-experience-reporting-engineering

۲. پاس کردن امتحان Professional Practice Exam

این امتحان از قوانین کانادا، قوانین کار حرفه ای و اخلاق مهندسی است. مدت این امتحان ۳ ساعت است و نمره قبولی ۶۵٪ است.

قبل از ثبت نام برای این امتحان، باید Engineer in Training شما تایید شده باشد و حداقل ۱ سال سابقه کار داشته باشید.

http://www.apegs.ca/Portal/Pages/Professional-Practice-Exam

۳. داشتن شرایط اخلاق مهندسی

این موسسه تاکید بر قبولی افرادی دارد که طی دوران تحصیل و کار خود اخلاق مهندسی را رعایت کرده باشند. به این دلیل اگر کسی در سوابق خود نشانی از موارد زیر را داشته باشد، برای ارزیابی به کمیته مربوطه ارسال میکند:

داشتن نشانه ای از ناتوانی در کار یا کار نادرست وغیر اخلاقی در سوابق قبلی

داشتن سوابق جرائم کیفری

تقلب در هرگونه امتحان یا بیانیه به هدف کسب مدرک

مقصر بودن در هر زمینه به دلیل کم اهمیت در نظر گرفتن کار مهندسی

http://www.apegs.ca/Portal/Sites-Management/FileDownload/DataDownload/748/good%20character%20guideline/pdf/1/1033

۴. ارائه نام ۳ مهندس حرفه ای که به عنوان مرجع در پرونده شما ذکر شوند

۵. اگر زبان اول شما انگلیسی نیست و در دانشگاه انگلیسی زبان درس نخوانده اید، باید مدرک زبان ارائه کنید.

مدرک زبان CLB با نمره ۸ در تمام ۴ مهارت برای اثبات مهارت زبان الزامی است. جدول مقایسه CLB با دیگر امتحانات بین المللی را میتوانید در پایین مشاهده کنید:

 

http://www.apegs.ca/Portal/Sites-Management/FileDownload/DataDownload/1191/Reg7.0_Eng_Comp_Website_Jan2014/pdf/1/1033

 

معافیت:

برای این قسمت با نوشتن یک نامه برای اثبات مهارت زبان خود میتوانید تقاضای معافیت کنید. این نامه باید با تایید یک مهندس حرفه ای برسد. سپس برای شما یک مصاحبه حضوری تایین خواهد شد.

 

پروسه گرفتن تاییده مهندس حرفه ای

از طریق لینک های زیر میتوانید مدارک خود را  از طریق online یا کاغذی ارسال کنید. APEGS با مراجع شما تماس خواهد گرفت و بعد از تایید کلیه مدارک، از طریق ایمیل به شما خبر داده خواهد شد.

آنلاین:

https://www.apegsservices.ca/applications/default.asphttps://www.apegsservices.ca/applications/default.aspx

کاغذی:

http://www.apegs.ca/Portal/Sites-Management/FileDownload/DataDownload/4796/Profl%20Member%20from%20APEGS%20MIT%20Application_May%202014_plus%20GCG/pdf/1/1033

 

۱۸ نظر

  1. با سلام
    من برای دریافت کپی برابر اصل پاسپورت و ارسال اون برای Apegs به چند دفتر اسناد رسمی مراجعه کردم اما هیچکدام حاضر به نوشتن جمله ی مورد نظر برای احراز هویت نشدند و فقط ذکر می کنند که کپی برابر اصل است! در ضمن هیچکدام مهر انگلیسی نداشتند. اگر دفتر اسناد یا اداره خاصی رو برای انجام اینکار میتونین معرفی کنید ممنون مشیم.

  2. با سلام لطفا راهنمایی بفرمایید
    من از کجا باید سرفصل دروس رو تهیه کنم ؟ ایا اجباری هست یا اگر سازمان درخواست کرد باید تهیه بشه ؟
    مثلا مقطع کاردانیم سر فصل اماده نداره که بخوام تهیه کنم ازشون.

  3. با سلام و تشکر از سایت خوبتون من یه سوال در مورد گزینه ۱۱ apegs
    داشتم آیا باید در جای خای اسم خودمان را بنویسیم؟
    فرق بین دو تا مهر چیست؟ کدوم باید انتخاب کنیم ؟
    ممنون از راهنماییتون

  4. با سلام و تشکر از اطلاعات خوبتون
    بنده هشت سال سابقه کار در زمینه مهندسی مکانیک دارم . که هفت سال بعنوان کارشناس طراحی مکانیک بودم و یکسال هست که مدیر مهندسی شدم برای job title کدوم عنوان رو وارد کنم بهتره ، کارشناس طراحی یا مدیر مهندسی ؟

    • بستگی به برنامه ای داره که اقدام می کنین. اگر محدودیت انتخاب ناک ندارین ناک مهندسی مکانیک انتخاب کنین بهتره. به خیلی فاکتورها بستگی داره. مثلا اگه استانی اقدام می کنید ناک رگیولیتد هست یا نه.

  5. سلام مدرک دانشگاه آزاد هم باید ترجمه و فرستاده بشه ؟

  6. زمان اخذ تاییدیه APEGS برای استفاده در اقامت ساسکاچوان ،حداقل زمانش چقدره؟
    یکسال خیلی زمان زیادیه.

  7. با سلام و تشکر بابت مطالب مفیدتون. من یه قسمتایی رو خوب متوجه نشدم. ما باید امتحانی در این موسسه بدیم یا نه منظور همون آزمون های دانشگاهی هست که دادیم؟

  8. با سلام
    من از شرح واحدهای پاس شده یا Course Descriptions چیزی متوجه نشدم و اینکه این مدارک رو چطور باید تهیه کنیم.ایا همان شرح دروس هست که به استادها میدن؟ و ایا دانشگاه چنین چیزی به ما میده؟ و اینکه تاریخ انتشارش باید نزدیک به تاریخ تحصیل باشه در حالیکه زمان تحصیل من مربوط به سالها قبل میشه.

  9. با سلام واحترام فراوان
    ببخشید من مدارکم تازه فرستادم برای WES و فکر می کنم Doc by Doc ارزیابی می شود الان برای ارزیابی به صورت Course by Cource باید چی کار بکنم؟؟ نمی دونم باید چیکار بکنم باید بهش ایمیل بزنم ؟؟

  10. با عرض سلام و تشکر فراوان از سایت عالیتون
    یک سوال کلی ، پروسه انجام چقدر طول میکشه؟ چقدر هزینه داره؟ واسه مایی که تو ایران درس خوندیم ،آیا شدنی هست؟

جوابی بنویسید

escort ankara escort adana escort eskişehir escort antalya escort mersin mersin escort ankara escort eskişehir escort adana escort